Temat:


Jak wykonać katalog reklamowy?

Data ostatniej modyfikacji: 19.05.2023 r.

jak zrobić folder reklamowy

„Reklama dźwignią handlu” – sformułowanie to mimo wielu lat w dalszym ciągu jest popularne w branży marketingowej. Przedsiębiorcy stale poszukują nowych form rozreklamowania swoich produktów bądź usług, aby móc wyróżnić ofertę na tle konkurencji. Warto wykorzystać wszystkie środki, również te, które są na rynku już doskonale znane. Zobacz koniecznie jak wykonać folder reklamowy i dlaczego jest to rozwiązanie pełne zalet.

 

Folder reklamowy – co to jest i w jakim celu służy?

Folder reklamowy to jedna z najciekawszych form rozpowszechniania przeróżnych informacji na temat swojej marki. Ma dwa główne, lecz niejedyne cele, gdyż każdy przedsiębiorca może dostosować ich zakres do swoich własnych oczekiwań oraz możliwości.

  • Foldery reklamowe w celach marketingowych – w folderze reklamowym można umieścić w zasadzie wszystko – od niewielkich tekstowych informacji na temat danej firmy, aż na dużych i skomplikowanych infografikach kończąc. Z tego względu foldery reklamowe są doskonałym nośnikiem marketingowej zawartości, które można wręczać potencjalnie zainteresowanym konsumentom np. w trakcie eventów branżowych.
  • Informacyjny folder reklamowy – to folder, który pełni przede wszystkim funkcję informacyjną, dlatego jest przeznaczony np. dla obecnych klientów lub osób, które i tak dokonałyby w Twoim sklepie zakupu. Warto w nich umieścić sposób działania konkretnego urządzenia lub produktu, jego skróconą instrukcję obsługi i wiele innych.

To jednak nie wszystko. Mimo iż folder reklamowy ma głównie zainteresować klientów ofertą, to tak naprawdę liczba ich zastosowań jest w zasadzie nieograniczona i zależy głównie od kreatywności przedsiębiorcy. Zachęcamy do eksperymentów – bywa tak, że za pomocą dobrze zaprojektowanego folderu reklamowego można osiągnąć znacznie więcej, niż dzięki reklamom telewizyjnym i radiowym.

 

Zawartość folderu reklamowego – co w nim umieścić?

Projekt folderu reklamowego to bardzo skomplikowane zagadnienie, które ma wpływ na jego efektywność i planowane oraz realne rezultaty.

  • Grafiki – ludzie od zawsze rozpoczynają czytanie broszury reklamowej od przejrzenia wszystkich zdjęć. Ściany tekstu powoli odchodzą w zapomnienie, liczy się możliwość szybkiego przyswojenia dużej ilości informacji. Warto w folderze umieścić ciekawe infografiki, ilustrowane schematy działania czy też realne zdjęcia, obrazujące np. funkcję danego artykułu czy jego prawdziwe zalety.
  • Tekst – oczywiście liczą się także słowa. Folder reklamowy powinien zawierać wiele bardzo dokładnie wyselekcjonowanych informacji, podanych zawsze w przejrzysty i w pełni zrozumiały sposób. Długie akapity, ściany tekstu oraz specjalistyczne terminy bez ich wyjaśnienia mogą być przeszkodą w osiągnięciu dobrych rezultatów.
  • Dobre dopasowanie do odbiorcy – nic tak nie odrzuca odbiorcy, jak format folderu reklamowego niedopasowany do jego zainteresowań oraz gustu. Zupełnie inaczej będzie wyglądała broszura dla producenta gamingowego sprzętu komputerowego, a inaczej ta, przeznaczona dla prawników. Warto zrewidować swoje własne oczekiwania i dostosować wygląd gotowego wyrobu nie do swojego gustu, a do upodobań naszych klientów. Tylko tak może powstać skuteczny folder reklamowy.

 

Jak zrobić folder reklamowy?

Warto zacząć od tego, że dobry folder reklamowy to taki, który został dopasowany do klienta, zawiera odpowiedni stosunek grafik do tekstu, a przy tym także został zaprojektowany od podstaw przez specjalistę. Czy to jedyne rozwiązanie? Zdecydowanie nie – współczesne aplikacje przeznaczone do projektowania są na tyle proste w obsłudze i tanie (często wystarczy wykupić np. 1-miesięczny dostęp do zaawansowanego programu graficznego), że każdy sobie z nim poradzi. Do niedawna broszury reklamowe projektowali wyłącznie specjaliści. Teraz jednak może to zrobić zwykły pracownik z minimalną wiedzą na temat obsługi komputerów.

Możesz przesłać do nas zaprojektowany katalog mailową lub inną drogą elektroniczną w formatach:

  • *.PDF (preferowany),
  • *.JPG,
  • *.TIFF,
  • *.CDR.

Pliki mają wbrew pozorom ogromny wpływ na to, jak będzie wyglądała szata graficzna konkretnego produktu. Przede wszystkim folder reklamowy w formacie JPG może, głównie ze względu na dość dużą kompresję, mieć nieco gorszą jakość niż ten zapisany w formacie bezstratnym.

 

Jak zaprojektować katalog – wybierz odpowiedni format

Foldery reklamowe odgrywają bardzo znaczącą rolę w identyfikacji wizualnej marki, dlatego warto, aby były zaprojektowane z jak najwyższą możliwą precyzją. Istotny jest przede wszystkim rozmiar. Najpopularniejsze są formaty:

  • A4,
  • A5,
  • A6.

Te trzy rozmiary cieszą się zdecydowanie największym zainteresowaniem na rynku, które wynika między innymi z ich uniwersalności i łatwości w składowaniu. Jeszcze większe warianty zapewniają co prawda dobrą widoczność, lecz także są mniej wygodne w czytaniu. Zbyt małe z kolei pomieszczą niewiele informacji, a po zmniejszeniu czcionki będą także mniej czytelne.

 

Jak przygotować katalog do druku lub foldery reklamowe?

Warto zacząć od tego, że prawidłowe przygotowanie folderów reklamowych wiąże się z dostosowaniem pliku do pewnych wymogów. Przede wszystkim zachęcamy do wyboru pliku *.PDF, który jest formatem zapewniającym bezbłędną jakość wydruku, niezależnie od tego, na jakim ekranie go oceniamy.

  • Kolor – przestrzeń barwowa pliku zawsze powinna mieć format CMYK, który jest szeroko akceptowalny przez wszystkie drukarnie, w tym także przez naszą.
  • Rozdzielczość – im większa, tym także lepszy plik. Zachęcamy do zapisania katalogu w rozdzielczości minimum 350 dpi (dots per inch – punktów na jeden cal kwadratowy). Oczywiście im więcej punktów, tym mniejsze „schodki”, a większa szczegółowość.
  • Czcionki – fonty, szczególnie te mało popularne i np. płatne, warto przekształcić na krzywe, dzięki czemu ich jakość pozostanie taka sama nawet przy wielokrotnym powiększeniu wydruku. Tak, jak w przypadku grafiki wektorowej.
  • Odstępy i spady – warto wiedzieć, że mimo iż drukarki należą do bardzo precyzyjnych urządzeń, to nie zawsze efekt może wyglądać tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. W rezultacie warto zachować bezpieczny 3-milimetrowy odstęp od linii cięcia do ważnych obiektów, np. tekstu czy grafiki. Brak zaplanowania niewielkiego odstępu może równać się ucięciu istotnego elementu, a tym samym pogorszeniu ostatecznego wyniku.
  • Warstwa przewidziana do druku – nie wszystkie informacje widoczne na naszym komputerze będą znajdowały się także na wydrukowanej broszurze reklamowej. Szczególnie częstym problemem jest np. chęć wydrukowania komentarzy, naniesionych w programie innym niż ten, w którym został wykonany plik. Kłopotliwy jest także jeden szczególny overprint, mianowicie zapisanie białego tekstu na ciemnym tle. Drukarki nie drukują kolorem białym, dlatego po wydruku „tła” nie będą w stanie nanieść danych zapisanych jako nadrukowanie (overprint).
  • Wielkość czcionek, linii i obiektów – technologiczne ograniczenia wynikające z samego drukowania sprawiają, że nie każdy obiekt da się wydrukować w odpowiedni sposób. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że grubość linii nie może być mniejsza niż 0,12 mm, a w kontrze 0,3 mm (w kontrze, czyli gdy jasny element występuje na ciemnym tle). Linie o mniejszej grubości nie zostaną wydrukowane, mimo ich widoczności w programie graficznym.

 

Jak zrobić katalog, aby spełnił oczekiwania?

Warto wiedzieć, że nie każda drukarnia jest firmą godną zaufania z punktu widzenia przedsiębiorcy. Wielu błędów na szczęście da się uniknąć, jednak wyłącznie w przypadku, gdy druk zostanie zlecony marce godnej zaufania.

W Cyfrowo.com.pl nasi specjaliści zadbają o każdą kwestię dotyczącą technicznej strony projektu. Merytoryczna leży po stronie zlecającego. Nie jesteśmy w stanie poprawić źle dobranych zdjęć, które nie odpowiadają tematyce broszury, czy też błędów gramatycznych i merytorycznych, czyli np. błędnie przekazanej informacji. Nie ingerujemy w zawartość broszury po to, aby wydruk był zawsze zgodny z oczekiwaniami klienta.

Jako jedni z nielicznych oferujemy również usługę dla szczególnie wymagających klientów, w postaci dostosowania koloru do np. aktualnej partii używanych przez Ciebie folderów. Już wiesz, jak zrobić katalog produktów do wydrukowania – w razie jakichkolwiek pytań na temat świadczonych usług zachęcamy do kontaktu. Na tle konkurencji wyróżniamy się profesjonalizmem i doświadczeniem. Ponadto doskonale wiemy, że skuteczny folder reklamowy pomoże w zdobyciu potencjalnych klientów i stanowi ważny element strategii marketingowej.

 

O czym warto pamiętać?

Należy koniecznie pamiętać, aby w pliku przesłanym do drukarni, strony były ułożone w tej kolejności, w jakiej będą oglądane, czyli od 1 do N. Nie należy wykonywać tzw. składek, gdyż doświadczenie uczy, że wiąże się to bardzo często z niepożądanymi błędami. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zapisać każdą stronę jako osobna podstrona pliku PDF. Dobrym zwyczajem jest też numerowanie stron – to zawsze pozwoli pracownikowi drukarni sprawdzić, czy nie doszło do pomyłki przy zapisywaniu kolejności stron.

 

projekt katalogu reklamowego

 

FAQ:

1. Jak zrobić katalog produktów w wyspecjalizowanej drukarni?

Aby zrobić katalog reklamowy, należy zlecić jego wydruk w jednej z wielu wyspecjalizowanych firm zajmujących się zawodowo produkcją poligraficzną. Warto skonsultować z nimi wszelkie istotne pytania, aby wydruk mógł spełnić oczekiwania zlecającego. Jeżeli projekt jest już gotowy, możesz zawsze liczyć na bezpłatną pomoc, jeżeli obawiasz się, że nie został wykonany w 100% zgodnie ze sztuką drukarską.

2. Jak stworzyć katalog produktów samodzielnie?

Aby stworzyć folder reklamowy, wystarczy zastosować swój ulubiony program graficzny i zaprojektować katalog zgodnie ze swoimi oczekiwaniami i wymaganiami. Jeśli nie czujesz się na siłach, zleć ten proces profesjonaliście - grafikowi niezależnemu lub po prostu drukarni, w której planujesz zlecić wydruk. Z reguły większość drukarń posiada swoje studio graficzne. Pamiętaj też, że nawet, jak wykonasz projekt samodzielnie i coś będzie w nim nie tak, w drukarni CYFROWO.COM.PL zawsze możesz liczyć na bezpłatną pomoc i sugestie co należało by poprawić. Co więcej, nawet jak nie będziesz w stanie nanieść wymaganych poprawek, prawdopodobnie będziemy w stanie nanieść je za Ciebie! I to bezpłatnie! A zatem nie martw się i zacznij swoją własną przygodę z grafiką!

3. Jak zrobić katalog z przewracanymi stronami?

Podczas projektowania katalogu z przewracanymi stronami należy przesłać plik ze stronami ułożonymi w odpowiedniej kolejności, unikając wykonywania tzw. składek (rozkładówek). Strony powinny być ułożone w kolejności, w jakiej występują w katalogu. Zaczynamy od przedniej okładki zewnętrznej, potem przednia wewnętrzna okładka, pierwsza strona środka, druga strona środka, ... , ostatnia strona środka, tylna okładka wewnętrzna, tylna okładka zewnętrzna. Warto również numerować strony - to dodatkowo pozwoli drukarni wyłapać ewentualne błędy w kolejności.


↵   Powrót do listy artykułów