Jak zaprojektować i zrobić papier firmowy

Temat:


Jak zaprojektować i zrobić papier firmowy?

Data ostatniej modyfikacji: 19.05.2023 r.

Papier firmowy

 

Wiele przedsiębiorstw posiada swój papier firmowy. Jest to bowiem bardzo ważny aspekt, który podkreśla indywidualizm marki oraz buduje jej postrzeganie przez kontrahentów. Otwierając własną działalność, należy więc wziąć pod uwagę ten aspekt i od początku działać na tym poziomie. Dlatego dziś odpowiemy sobie na kilka pytań, związanych z tym tematem. Jak stworzyć papier firmowy? Czy można zrobić go w programie Word lub Canva? No i wreszcie jak zaprojektować papier firmowy tak, aby był atrakcyjny?

 

Co to jest papier firmowy?

Zacznijmy jednak od samych podstaw. Omówimy wiec, czym tak naprawdę jest papier firmowy. To nic innego jak specjalny rodzaj papeterii, który używa się do drukowania materiałów służbowych takich jak faktury, oferty, cenniki, a także do tworzenia innych dokumentów i produktów marketingowych. 

Niezwykle istotnym elementem papieru firmowego jest również jego jakość. Tak jak wspomnieliśmy, dobry oraz estetyczny papier firmowy ma duże znaczenie w budowaniu wizerunku firmy, ponieważ może świadczyć o jej profesjonalizmie i zaangażowaniu w to, co robi. Dlatego wiele firm wybiera specjalistyczne drukarnie, które oferują wysokiej jakości papier firmowy i usługi projektowania. Jednym z takich miejsc jest właśnie Drukarnia CYFROWO.COM.PL., która oferuje także katalogi szyte, katalogi klejone, katalogi spiralowane oraz etykiety samoprzylepne na roli.

 

Jak powinien wyglądać papier firmowy?

Papier firmowy to ważny element wizerunkowy każdej firmy, który pomaga w tworzeniu zaufania i wiarygodności w oczach klientów. Dobrze zaprojektowany może pomóc w wyróżnieniu się na rynku i przyciągnięciu nowych konsumentów. Dlatego zwróć szczególną uwagę na to, co ma znaleźć się na papierze firmowym.

 

Papier firmowy – co powinien zawierać?

Przede wszystkim dobry papier firmowy powinien zawierać elementy, które pomogą zidentyfikować firmę oraz przekazać istotne informacje. Poniżej przedstawiam kilka przykładowych elementów, które zazwyczaj znajdują się na papierze firmowym:

  • Nazwa firmy, wyróżniona w odpowiedni i widoczny sposób, ma być zapisana największym fontem, choć w sposób nienachalny i estetyczny. Bardzo ważne jest, aby zachować balans na każdej płaszczyźnie.
  • Logo firmy – jest to ważny element identyfikacji wizualnej, który powinien być widoczny w wyraźny i estetyczny sposób.
  • Dane firmy – na papierze firmowym muszą znaleźć się dane kontaktowe firmy, takie jak adres, numer telefonu, adres e-mail, a także numer NIP i REGON. Aktualnie zamieszcza się także informacje o obecności w mediach społecznościowych, czyli linki do profili na konkretnych portalach.
  • Nagłówek bądź stopka – papier firmowy z reguły zawiera jeden z tych elementów. Nie brakuje jednak projektów zawierających oba. Powinny znaleźć się w nich wcześniej wspomniane już części składowe, takie jak logo firmy, nazwa firmy oraz dane kontaktowe.
  • Znak wodny – to delikatna sygnatura, którą można umieścić w tle papieru firmowego. Musi on być bardzo subtelny i dyskretny, a jednocześnie stanowić dodatkowy element identyfikacji wizualnej firmy. Odpowiednio zaimplementowany stanowi naprawdę ciekawe rozwiązanie estetyczne. Jednak pamiętajcie Państwo – tutaj bardzo liczy się umiar oraz wyważenie. Zbyt intensywny znak wodny zmniejsza czytelność informacji, któe potem zostaną wydrukowane na takim papierze firmowym. 
  • Opcjonalnie stosuje się też określony motyw graficzny. W zależności od preferencji, na papierze firmowym można umieścić motyw graficzny, który będzie ozdabiał całą powierzchnię lub jedynie jej fragment. Bez wątpienia stanowi to ciekawy dodatek, ale nie może on przytłaczać i utrudniać odczytu zapisanego później tekstu. W innym razie papier będzie bezużyteczny.

Projekt papieru firmowego powinien być utrzymany w stylu spójnym z identyfikacją wizualną, która używana jest przez firmę. Design ten powinien zatem korespondować z innymi materiałami marketingowymi przedsiębiorstwa, takimi jak strona internetowa, wizytówki czy ulotki.

 

Kilka wskazówek na ten temat projektowania papieru firmowego

Tworzenie papieru firmowego odbywa się za pomocą kilku sposobów. To od Państwa zależy, który z nich Państwo wybiorą. Choć z pozoru może wydawać się to dość skomplikowanym procesem, wcale takim nie jest. Najczęściej korzysta się bowiem z dwóch dość popularnych metod. Więcej szczegółów znajdą Państwo poniżej.

 

Jak zrobić papier firmowy w WORD? Czy jest to możliwe?

Jak zrobić papier firmowy w tym popularnym i powszechnie znanym narzędziu? Okazuje się, że wcale nie jest to trudne czy szczególnie zawiłe. Istnieje bowiem prosta i szybka możliwość stworzenia papieru firmowego w programie Microsoft Word. Własny projekt przygotować można w następujący sposób:

  • Otwieramy program Microsoft Word i wybieramy zakładkę „Wstawianie”.
  • Klikamy przycisk „Nagłówek” lub „Stopka”, w zależności od tego, gdzie chcesz umieścić informacje firmowe.
  • Wstawiamy logo i nazwę firmy lub organizacji, a także inne informacje, takie jak adres, numer telefonu, adres e-mail i strona internetowa jak również linki do portali społecznościowych.
  • Definiujemy czcionkę i kolory, które pasują do identyfikacji wizualnej firmy. Pamiętać należy, by font był czytelny – sugerujemy, aby w tej kwestii postawić na klasyczne rozwiązania. Barwy powinny również być delikatnie dobrane, aby nie przytłaczały tekstu.
  • Ustawiamy marginesy i wyrównanie tekstu, tak aby całość prezentowała się estetycznie i profesjonalnie.
  • Gotowy szablon zachować należy, jako plik szablonu, aby móc go wykorzystać w przyszłości.

Utworzony projekt papieru firmowego możemy od teraz drukować sami na dostępnym w biurze sprzęcie tudzież zlecić jego druk w profesjonalnej drukarki. Ten ostatni sposób jest tańszy, jeżeli planujemy wydrukować większą ilość kopii. Dodatkowo papier firmowy zamówiony w drukarni, może zawierać grafikę dochodzącą do granic kartki (czyli na tzw. spad). W przypadku samodzielnego druku na kartkach A4, taka opcja jest niemożliwa. Ostatnią kwestią są kolory - wydruk na drukarce biurowej zapewne różnić się będzie kolorystycznie od innych produktów firmowych przedsiębiorstwa. Wynika to z faktu, że proste drukarki biurkowe a nawet większe kserokopiarki, nie posiadają wgranych profesjonalnych profilii kolorystycznych, nie są skalibrowane specjalistycznymi narzedziami (tzw. spektrofotometrami) no i co tu dużo mówić - zastosowane w nich komponenty nie miały w zamyśle producenta drukować wiernnych reprodukcji zgodnie ze światowymi normami kolorystycznymi. 

 

Własny papier firmowy z gotowych szablonów

Większość papierów firmowych tworzona jest według określonych zasad. Wymieniliśmy już dziś poszczególne elementy, które powinny się na nich znaleźć. Jednak poniżej opisane zostały poszczególne komponenty, które można na nich umieścić w określonych miejscach, zachowując popularne formatowanie. To bardzo standardowy sposób realizowania projektu papieru firmowego, choć pamiętajmy, że proste rozwiązania niekiedy sprawdzają się najlepiej.

Najczęściej więc u góry szablonu znajduje się nazwa firmy i jej logo, ewentualnie slogan lub motto – jeśli takie Państwa przedsiębiorstwo ma. Kolejną ważną kwestią jest to, aby sam środek był pusty. Dlaczego? Chodzi o to, aby można było coś na nim napisać bądź wydrukować.

Dolna stopka zawiera zazwyczaj dokładne dane kontaktowe, takie jak adres, numer telefonu, e-mail siedziby, NIP, REGON, KRS i adres strony internetowej lub mediów społecznościowych. Stopka może mieć również inne elementy graficzne, takie znak wodny, czy logo firm partnerskich. Marginesy to miejsce na ewentualne ozdobniki i inne elementy, które jeszcze bardziej wzmocnią identyfikację wizualną.

 

FAQ

  • Papier firmowy – co to jest?

Papier firmowy to papier używany przez firmę lub organizację do drukowania oficjalnych dokumentów i listów firmowych. Może być stosowany w celu zwiększenia profesjonalizmu korespondencji biznesowej i budowania wizerunku firmy, zarówno wewnątrz, jak i poza jej murami.

  • Papier firmowy – co zawiera?

Jak wygląda papier firmowy? Otóż projekt papieru firmowego zawiera najczęściej nagłówek z logo i nazwą firmy lub organizacji, a także adres, numer telefonu, e-mail i adres strony internetowej. Warto umieścić na nim także linki do mediów społecznościowych.

  • Jak zrobić papier firmowy?

By stworzyć papier firmowy, mogą Państwo skorzystać z gotowych szablonów lub spróbować zrobić go samodzielnie np. w programie Microsoft Word lub Canva. Należy pamiętać, aby w miarę możliwości stosować się do ogólnieprzyjętych zasad przygotowania plików do druku. Niemniej nawet projekt przygotowany z pewnymi niedociągnięciami, zostanie w drukarni CYFROWO.COM.PL bezpłatnie sprawdzony, a Państwo otrzymanie listę sugerowanych rozwiązań.


↵   Powrót do listy artykułów